AI

Studio 100 & Standaard Uitgeverij co-funding groundbreaking AI PhD by Nix

De impact van AI op de creatieve industrie

Met programma’s als Midjourney kunnen mensen zonder ervaring in illustratie, design of fotografie nu ongelooflijke beelden creëren. Deze technologie roept echter vragen op over de toekomst van deze beroepen. Sommigen maken zich zorgen dat hun eigen creaties vaak worden gebruikt door AI-programma’s om nieuwe beelden te genereren, terwijl anderen juist de ongekende mogelijkheden omarmen.

Een interessant voorbeeld van het integreren van algoritmes in het productieproces komt van stripmaker Marnix Verduyn, ook wel bekend als Nix. Hij is momenteel bezig met een doctoraat aan de KU Leuven, waarin hij onderzoekt hoe AI kan worden geïntroduceerd in de productie van strips en animatiefilms. Nix is de scenarist van populaire strips zoals De Buurtpolitie en De Kiekeboes. Hij was ook tekenaar en scenarist van Kinky & Cosy, waarvan ook een animatieserie werd gemaakt.

Een deel van de productie van Kinky & Cosy werd uitbesteed aan China, maar dit werk zou in de toekomst mogelijk geheel of gedeeltelijk door AI kunnen worden gedaan. Voor zijn onderzoek ontving Nix een Baekeland-mandate van het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen, met een budget van een half miljoen euro. Studio 100 en Standaard Uitgeverij dragen hier ook aan bij, omdat zij de komende jaren meer willen investeren in digitale mogelijkheden. Het doel van de samenwerking met Nix is om te experimenteren met generatieve AI, systemen die tekst, beeld of audio kunnen produceren.

Nix legt uit dat er nog veel repetitieve en monotone stappen zijn bij het maken van strips en animatiefilms. Bij 2D-animatie wordt bijvoorbeeld elk beeldje met de hand getekend, wat veel tijd en moeite kost. Nix ziet mogelijkheden om het werkproces te verbeteren door de inbetweenframes, die momenteel vaak worden uitbesteed aan lageloonlanden, door AI te laten maken.

Voor zijn eigen strip De Buurtpolitie overweegt hij bijvoorbeeld om het inkleuren deels door AI te laten doen. Momenteel moeten mensen uit zijn team elk vakje handmatig inkleuren, wat veel tijd in beslag neemt. Als dit door AI kan worden gedaan, kunnen ze meer tijd besteden aan het creatieve proces.

Nix benadrukt echter dat AI nog niet creatieve taken kan uitvoeren, zoals het tekenen van figuren in een specifieke houding of stijl. Het blijft dus belangrijk dat kunstenaars de leiding houden en samenwerken met AI.

In andere landen, zoals Zuid-Korea en de Verenigde Staten, zijn grote bedrijven ook actief bezig met het ontwikkelen van AI-technologieën voor de creatieve industrie. Nix erkent dat de Vlaamse stripindustrie onder druk staat door internationale concurrentie zoals manga’s uit Japan en comics uit de Verenigde Staten. Het is daarom belangrijk om voorbereid te zijn en te investeren in de ontwikkelingen op het gebied van AI.

In conclusie, hoewel AI veel mogelijkheden biedt voor de creatieve industrie, is het nog een pioniersgebied waar de rol van kunstenaars onmisbaar blijft. De samenwerking tussen mens en AI kan leiden tot een efficiënter en creatiever productieproces, maar er zijn nog grenzen aan de taken die AI kan uitvoeren. Het is belangrijk om deze ontwikkelingen nauwlettend te volgen en te blijven investeren in de Vlaamse stripindustrie om te voorkomen dat we overgeleverd worden aan algoritmes uit andere landen.

Deze pagina is volledig AI gegereerd.

Deze pagina/nieuwsartikel is genereerd op basis van andere Artikelen. Benieuwd hoe dit werkt lees dan onze over hcai.nl pagina.

Shares:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *